Tomi Adeyemi – Bloed en beenderen

IMG_9275

Kickass heldin Zélie is een meisje naar mijn hart. Ze gaat op een missie om de magie terug te brengen in een land dat gerund wordt door een sadistische koning.

De Nigeriaanse kijk op het fantasygenre vind ik verfrissend. Misschien een beetje veel clichés, en laat vooral de vreemde woorden je niet weerhouden om verder te lezen. Maar ik vind dit een solide Fantasy-debuut dat waarschijnlijk een hoop liefhebbers zal bevallen.

Inmiddels is deel twee van de The Orisha Legacy verschenen: Vrees en wraak

De bewaker slentert naar me toe. Mijn vingers jeuken om een stok te pakken. Met één flinke klap zou ik hem onderuit kunnen halen; met de juiste stoot kan ik zijn strot verbrijzelen.
Nu pas zie ik dat de wachter geen gewoon zwaard draagt. De zwarte kling glinstert in de schede, het metaal is kostbaarder dan goud.
Majaciet
Een gewapende legering die voor de Zuivering voor het eerst werd gesmeed en bedoeld is om onze magie te verzwakken. Het metaal brandt dwars door onze huid.
Net als de zwarte ketting die ze om mama’s nek wikkelden.
Een sterke maji zou zich ertegen kunnen verzetten, maar dat zeldzame metaal maakt de meesten van ons volslagen weerloos. En al heb ik geen magie die onderdrukt kan worden, als de wachter voor me staat begint mijn huid toch te steken door de nabijheid van het majaciet.
‘Het is slimmer om je smoel te houden, kleine meid.’

Vertaler Angelique Verheijen

Iets soortgelijks?

N. K. Jemisin – The Broken Earth trilogy

The Adventures of Merlin –  tv series

M. Night Shyamalan AvatarThe Last Airbender

 

Plaats een reactie