Robert Harris – De tweede slaap

harris

Nogal een verrassing dit boek en helemaal niet wat ik van deze schrijver verwachtte. Verrassend intrigerend.

Het is het jaar 1468. Niet het jaar Anno Domini, maar het jaar na de Apocalyps. Engeland zucht onder het juk van fanatieke Christenen. In een klein Engels dorp in Wessex vindt Father Lacy, een oude priester, op verdachte wijze de dood. Hij had een obsessie voor archeologie en de omgeving ligt vol met overblijfselen van de oude wereld: plastic, glas en ruïnes. Christopher Fairfax, zijn jonge collega, wordt op onderzoek uitgezonden. Hij ontdekt dat Lacy zich bezighield met verboden geschriften. Samen met een tot armoede vervallen aristocrate en een onbehouwen kolonel probeert hij achter de waarheid van de dood van Lacy en de waarheid over de val van de vroegere beschaving te komen. Hij brengt daarmee zijn leven en geloof in gevaar.

Robert Harris is bekend van zijn historische thrillers die zich veelal afspelen in de Romeinse tijd en rond de Tweede Wereldoorlog. Zijn boeken zijn meerdere malen verfilmd. Onder anderen door Roman Polanski die Harris’ roman The Ghost Writer regisseerde.

… and, on the topmost shelf, propped up on a clear plastic stand, what seemed to be the pride of the collection: one of the devices used by the ancients to communicate. Fairfax had seen fragments of them before, but never one in such a perfect state of preservation. He felt drawn to it, and this time, despite himself, he could not resist opening the cabinet and taking it out. It was thinner than his little finger, smaller than his hand, black and smooth and shiny, fashioned out of plastic and glass. It weighed quite heavy in his palm, pleasingly substantial. He wondered who had owned it and how the priest had come by it. What images might it once have conveyed, and what sounds might have emerged from it? He pressed the button on the front as if it might miraculously spring to life, but the glossy surface remained resolutely black and dead, and all he could see was the reflection of his own face, ghostly in the candlelight. He turned it over. On the back was the ultimate symbol of the ancients’ hubris and blasphemy – an apple with a bite taken out of it.

Citaat pagina 23, Nederlandse vertaler Rogier van Kappel

Iets soortgelijks?

Margareth Atwood – The Handmaid’s Tale

Regisseur Tim Burton – Planet of the Apes

Angela Carter – Heroes and Villains

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s